Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Sinds het midden van de jaren zeventig maakt Ger van Elk met enige regelmaat gebruik van klassieke thema's uit de schilderkunst : het portret, stilleven en het landschap. Dat laatste thema staat centraal in deze publicatie. Van Elk gebruikt het landschap als sculptuur, de sculptuur als schilderij, het schilderij als foto en de foto weer als landschap. Dat laatste gebeurt onder andere in de Kinselmeer werken, die Van Elk vanaf het midden van de jaren tachtig heeft gemaakt. Die Kinselmeer werken zijn gereconstrueerde landschappen, waarin de horizon een centrale rol speelt, zoals de horizon in bijna elk Hollands landschap een hoofdrol speelt. Een horizontale streep is al bijna een landschap. Het is de scheiding tussen lucht en land, tussen wolken en water. Deze publicatie toont veel verschillende facetten van die landschappen van humoristische, conceptuele werken tot de verbeelding van zwaarmoedige Nederlandse luchten. Het landschap als thema, de horizon als bepalend gegeven in het landschap en haar betekenis in Van Elks werk, wordt door de Portugese kunstcriticus Jacinto Lageira uitgewerkt. Deze uitgave bevat naast een groot aantal afbeeldingen en het essay van Lageira een uitgebreide biografie en bibliografie.
Choose an application
Armed with pencil, eraser and breaker knife, Fabrice Souvereyns (°1995 Tongeren) creates a detailed world from intense observations and perceptions. Souvereyns’s young oeuvre draws inspiration from the physical world, from fauna and flora and from what is visible to humankind in the skies. In addition, more ‘invisible’ themes also play a substantial role in the work. The influence of, for example, science cannot be denied, while art history also serves as inspiration for the artist’s eccentric plant world. Vegetal scenes in art reflect how humans relate to subjects such as nature, religion, philosophy or science at the time. Souvereyns makes use of this frame of reference but also leaves room for his personal formal language. As a result, a certain universality and restraint always hangs around his drawings: although they are based on centuries-old natural landscapes, we cannot exactly find them in reality. The line between reality and the (sub)consciousness blurs. While working, he is guided by spontaneity yet the drawings are not simply the result of automatism. Each movement, whether adding or omitting, leaves a unique trace, and is a deliberate choice by the artist.
Souvereyns, Fabrice --- kunst --- België --- eenentwintigste eeuw --- tekenkunst --- landschap --- landschapstekenkunst --- 741.071 --- Souvereyns Fabrice --- Thema's in de kunst ; het landschap --- LUCA School of Arts ; alumni --- Posture Editions --- Souvereyns, Fabrice (°1995, Tongeren) --- Tekenkunst ; België ; 21ste eeuw --- 741.07 --- Tekenkunst ; tekenkunstenaars A - Z --- drawings [visual works] --- Drawing
Choose an application
sculpting --- earthworks [sculpture] --- art history --- Nature --- site-specific works --- painting [image-making] --- landscapes [representations] --- Art --- Landscape in art --- Landscapes in art --- Landschap in de kunst --- Landschappen in de kunst --- Paysage dans l'art --- Paysages dans l'art --- Vedute --- Veduteschilders --- Vedutismo --- Thema's in de kunst ; het landschap --- Land Art ; landschapskunst --- 7.047 --- Iconografie ; landschappen, zeegezichten, panorama's, land-art --- Landscapes in art. --- Landscapes --- Nature (Aesthetics) --- Philosophy. --- Nature (Aesthetics). --- Philosophy --- Art and nature --- Nature and art --- Aesthetics --- Countryside --- Landscape --- Natural scenery --- Scenery --- Scenic landscapes
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|